środa, 14 stycznia 2009

„Już od wczoraj można kupić litrową butelkę Coca-Cola w „Supersamie" i sklepach delikatesowych w Warszawie. Cena butelki wynosi 19 zł, a kucja - 8 zł." - takie ogłoszenie pojawiło się 25 maja 1976r. w „Życiu Warszawy". W tym czasie produkcja roczna osiągnęła już 176 hektolitrów napoju rocznie.
Nowy napój szybko zyskał popularność w kręgach tzw. „awangardy". Wkrótce moda na picie Coca-Cola objęła cały kraj. Do języka młodzieżowego na stałe weszło hasło „Coca-Cola to jest to!" - wykreowane przez Agnieszkę Osiecką. Niektórym do pełni szczęścia brakowało tak niewiele: „Weź podróżny stary worek i butelki Coli dwie..." - śpiewano.
Na pierwszą bezpośrednią inwestycję Coca-Cola w Polsce trzeba było czekać do 1991 roku. Biuro firmy w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie początkowo zatrudniało tylko piętnaście osób. Nic dziwnego, rynek gazowanych napojów orzeźwiających był wtedy jeszcze słabo rozwinięty. Średnie roczne spożycie napojów Coca-Coli wynosiło zaledwie 0,8 litra na jednego mieszkańca. Pod koniec 2002 roku wzrosło już do dwunastu litrów, a wyroby firmy – według badań Canadean - zdobyły 36 procent rynku napojów orzeźwiających.
Jednocześnie Coca-Cola znacznie rozszerzyła ofertę. W 1992 roku zaczęto produkcję Fanta i Sprite. W tym samym roku nowo otwarta fabryka w Radzyminie dysponowała już linią produkcyjną puszek i plastikowych butelek o pojemności 2l.Dzisiaj Coca-Cola posiada w Polsce 3 zakłady produkcyjne – w Staniatkach koło Krakowa, w Łodzi i w Radzyminie koło Warszawy oraz rozlewnię wody butelkowanej w Tyliczu, a także największą sieć dystrybucji spośród wszystkich producentów napojów w kraju. Coca-Cola Poland Services oraz Coca-Cola HBC zatrudniają w sumie 3 tysiące osób. Od 1991 roku łączne inwestycje firmy oraz jej autoryzowanych rozlewni wyniosły już ponad 500 milionów dolarów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz